گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

بزرگترین نماینده رسمی گروه بهمن، سایپا، مدیران خودرو، آرین موتور، فونیکس و نماینده رسمی شرکت سامان‌نگار و طرف قرارداد بیمه آسیا می باشد. همچنین این گروه برای ارائه خدمات با کیفیت و سریع مختص خودروهای وارداتی، مجهزترین مرکز تخصصی را با نام اتوکلینیک پورسعیدخلیلی راه‌اندازی نموده‌است

اسب بخار و نقش آن در خودرو

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ 601 اطلاعات فنی   

اسب بخار و نقش آن در خودرو

اسب بخار اصطلاحی رایج است که به اندازه گیری توان تولید شده توسط موتور اشاره دارد و درهنگام تعیین قدرت اسب بخار از چند استاندارد استفاده می شود.

در این مقاله از مجموعه پورسعیدخلیلی به بررسی اسب بخار و نقش آن در اتومبیل می پردازیم.


هر اتومبیل یا کامیونی که شما خریداری می کنید دارای یک قدرت اسب بخار برای موتور خود می باشد. به عنوان مثال خودروی پژو SD ۲۰۶ دارای ۱۱۰ اسب بخار(۵۸۰۰ دور  در دقیقه) قدرت است.

میزان محاسبه سرعت هر اسب بخار وابسته به عواملی همچون، سرعت حرکت وسیله مورد نظر، جریان مخالف هوا و نیز توان وسیله مورد نظر است. سرعت و قدرت اسب بخار ۵۵۰ فوت بر پوند در ثانیه انرژی در هر اسب بخار است یا به اصطلاح یک اسب بخار، بین ۷۳۵.۵ تا ۷۵۰ وات است.

به این نکته توجه داشته باشید که صرف اینکه یک وسیله نقلیه در یک نمونه مقدار مشخصی اسب بخار تولید می کند، به این معنی نیست که همیشه یک مقدار ثابت است. متداول ترین مقصر این امر کاهش جریان هوا در موتور است، اما محدود کردن اگزوز باعث کاهش قدرت اسب بخار نیز می شود.

به همین دلیل حفظ موتور در شرایط عالی با تمیز بودن فیلترها و تغییر منظم فیلترها ضروری است. با حفظ میزان ثابت جریان هوا و اگزوز مناسب ، عملکرد موتور خود را در اوج حفظ می کنید. سرویس دهی به موتور اتومبیل شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

سیستم سوخت خودرو نیز بر اسب بخار تولید شده توسط موتور تأثیر می گذارد. برای داشتن حداکثر عملکرد قدرت اسب بخار، باید جریان کافی سوخت به موتور داشته باشید. پمپ های سوخت و فیلترهای سوخت از اهمیت اساسی در عملکرد وسیله نقلیه شما برخوردار هستند.

 

هر اسب بخار چند سی سی است؟


به گفته بسیاری از کارشناسان مطرح در این زمینه، نمی توان برای یک اسب بخار واحد سی سی عنوان کرد، برای این سی سی واحد اندازه گیری حجم می باشد و در حالی که اسب بخار واحد اندازه گیری توان است. اما می توان مطرح کرد که  تاثیر سی سی بر روی توان حرکتی موتور چقدر است.

بنابراین عنوان” هر اسب بخار چند سی سی است” را نمی توان به طور صحیح پاسخ داد، برای این کار باید نقش آن را در اسب بخار مطرح کرد.

 

فرمول اسب بخار چیست و چه کاربردی دارد؟


قطعا این واژه را شنیده اید که” فرمول اسب بخار چیست ” باید گفت، اندازه گیری اولیه قدرت اسب بخار در گذشته متفاوت تر از آنچه ما در حال حاضر استفاده می کنیم بود. در حقیقت، تا سال ۱۹۷۱ اصطلاح “ناخالص” اسب بخار بیشتر بود. اکنون، مردم قدرت را با ضرب گشتاور در حداکثر سرعت و تقسیم بر ۵۲۵۲ محاسبه می کنند.

اسب بخار چیست: بهتر است بگوییم اسب بخار به اندازه گیری اساسی انرژی تولیدی و میزان انرژی تولید شده در موتور مربوط می شود. باورهای غلط زیادی در مورد اسب بخار و نحوه بازی آن در درک قدرت خروجی موتور وجود دارد.

در اواخر دهه ۱۷۰۰، این اصطلاح برای توصیف عملکرد موتور بخار در مقابل اسب بخار استفاده شد. اگر به نظر می رسد این کمتر از اندازه گیری دقیق باشد، درست است. یک اسب واقعی می تواند حداکثر کمی بیش از ۱۴ اسب بخار قدرت داشته باشد.

 

هر اسب بخار چند آمپر است و آیا در خودروها متفاوت است؟


قبل از پاسخ دادن به این سوال ” هر اسب بخار چند امپر است“بهتر است بدانید که آمپر نشانگر بار جریان الکتریکی است که یک موتور می تواند برای مدت زمان نامعلومی بدون تخریب عایق و سایر ترکیبات الکتریکی موتور حمل کند. اما شاید جای سوال باشد که هر اسب بخار چند امپر است، باید گفت هر اسب بخار معادل ۷۴۵.۶ آمپر است

 

توجه داشته باشید که سرعت و گشتاور بخشی از محاسبه یافتن اسب بخار است، اما نشان دهنده قدرت تنها نیست. برای داشتن یک اسب بخار باید هم گشتاور و هم سرعت داشته باشید.

این بدان معنی است که برخی از موتورهایی که در اتومبیل ها قرار می گیرند توانایی سرعت بسیار بالایی دارند اما در کل قدرت اسب بخار بالایی ندارند. اگر وسیله نقلیه ای خریداری می کنید که فقط ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد، به این معنی نیست که کند خواهد بود.

 

تفاوت اسب بخار در موتور الکتریکی؟


هنگام صحبت در مورد یک موتور الکتریکی مانند آنچه در یک وسیله نقلیه الکتریکی یافت می شود،  توان مکانیکی،  داده شده در وات (W)، کیلووات (کیلووات) یا اسب بخار (PS)، با ضرب سرعت (RPM) در گشتاور، معادل چرخش محاسبه می شود. میزان اسب بخار در موتور الکتریکی به نوع آن بستگی دارد و در هر خودرویی متفاوت است، اما آن چیزی که ما شاهد آن هستیم قدرت بالای آنها است.

“ اسب بخار چیست ” از نظر تاریخی به توان خروجی موتور اتومبیل ها چه الکتریکی و چه دیزلی اشاره دارد و قدمت آن به اواخر قرن نوزدهم برمی گردد.  بنابراین می توان خروجی موتور یک وسیله نقلیه الکتریکی را به دو صورت کیلووات یا PS بیان کرد. به عنوان مثال موتور R135 در ZOE خروجی موتور ۱۰۰ کیلووات یا ۱۳۵ PS تولید می کند.

البته همانطوری که گفته شد تفاوت ها به نوع موتور دستگاه بر می گردد و به یقین هر اندازه قدرت اسب بخار موتور الکتریکی بالاتر باشد در هزینه های آن نیز تاثیر خواهد گذاشت.

پورسعید خلیلی