گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

بزرگترین نماینده رسمی گروه بهمن، سایپا، مدیران خودرو، آرین موتور، فونیکس و نماینده رسمی شرکت سامان‌نگار و طرف قرارداد بیمه آسیا می باشد. همچنین این گروه برای ارائه خدمات با کیفیت و سریع مختص خودروهای وارداتی، مجهزترین مرکز تخصصی را با نام اتوکلینیک پورسعیدخلیلی راه‌اندازی نموده‌است

علت روشن شدن چراغ دینام در حین رانندگی

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ 118 اطلاعات فنی   

علت روشن شدن چراغ دینام در حین رانندگی

هنگامی که چراغ دینام خودروی شما روشن می شود، خودرو هنوز جهت رانندگی ایمن هست زیرا برای روشن کردن موتور، باتری کافی را خواهد داشت، اما ادامه حرکت در مسافت های طولانی و با سرعت بالا خطرناک می باشد.

در این مقاله از مجموعه پورسعیدخلیلی به بررسی کامل علت روشن شدن چراغ دینام در حین رانندگی می پردازیم.

زمانی که خودرو روشن می شود، اتومبیل وضعیت ولتاژ دینام را مورد بررسی قرار می دهد.در صورتی که خودرو از وضعیت کار دینام مطمئن شود، چراغ آن پس از چند ثانیه خاموش می شود ولی اگر این چراغ روشن بماند، نشاندهنده ی این است که دینام به درستی کار نمی کند.

در صورتی که چراغ هشدار دینام خودروی شما روشن شد، سعی کنید تا جای ممکن تنها از لوازم جانبی ضروری خودرو استفاده کنید تا از تخلیه بیش از حد باتری جلوگیری کنید. 

از زمانی که چراغ هشدار دینام روشن می شود، خودرو شما تا حدی ایمنی دارد چون برای روشن کردن موتور، باتری کافی خواهید داشت اما ادامه ی حرکت مخصوصا برای مسافت های طولانی و با سرعت بالا خطرناک است. پس اگر در حین رانندگی در مکان های پر سرعت چراغ دینام خودرو شما روشن شد، سعی کنید هرچه زودتر از آن مسیر خارج شده و به سمت مناطق کم سرعت حرکت کنید.

اگر چراغ هشدار باتری روشن شد چه اقداماتی لازم است انجام دهیم؟

امروزه بیشتراتومبیل های مدرن باتری 12 ولتی دارند. ماشین های برقی نیز اصولا یکی از این باتری ها به اضافه یک باتری خودروی برقی مجهز هستند تا به خودرو اجازه ی استفاده از تجهیزات معمولی اتومبیل که نیاز به باتری 12 ولتی دارند را بدهند.

حال اگر ولتاژی که توسط سیستم شارژ الکتریکی به وجود می آید خیلی کم باشد، باعث روشن شدن چراغ هشدار باتری می شود تا به شما اعلام کند باتری به درستی شارژ نمی شود.

اگر ولتاژ ایجاد شده توسط سیستم شارژ الکتریکی خیلی کم باشد، چراغ هشدار باتری روشن می شود تا نشان دهد باتری نمی تواند به درستی شارژ شود. بدون باتری شارژ، خودرو برای مدت طولانی کار نخواهد کرد.

 

اصلی ترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار دینام:

در ادامه به 9 دلیل اصلی در روشن شده چراغ هشدار دینام می پردازیم:

  • طول عمر باتری

طول عمر باتری های معمولی 12 ولتی 3 تا 5 سال می باشد البته برخی از سازندگان طول عمر بیشتری را پیشنهاد می کنند اما نباید انتظار داشت که باتری ها تا این اندازه دوام بیاورند.

باتری های معمولی 12 ولتی دارای یک صفحه دی اکسید سرب و صفحه سرب هستند که در محلول الکترولیت اسید سولفوریک در هریک از شش سلول غوطه ور شده اند. با افزایش عمر سلول ها و یا حتی صفحات ممکن است بشکنند و محلول الکترولیت نشت کند که در این صورت نیاز است باتری تعویض شود.

  • مشکل ولتاژ در دینام

ولتاژ دینام باید بین 13.6 و 14.6 ولت باشد، در صورتی که ولتاژ دینام را اندازه گیری کردید و مقدار آن کمتر از 12 ولت بود، نیاز به تعویض دینام خواهید داشت .

  • مشکل در تسمه دینام

تسمه دینام سبب اتصال موتور، دینام و لوازم جانبی به یکدیگر می شود. تسمه دینام ها با افزایش سن ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل شکستگی یا ترک بشوند که اگر مشکلی در تسمه دینام خودرو وجود داشته باشد ممکن است حرکت خودرو با صدای جیغ همراه باشد.

  • مشکل در نحوه ی سیم کشی

به دلیل اینکه در سیستم شارژ الکتریکی سیم های زیادی وجود دارد ممکن است هرکدام از آنها شکسته یا قطع شده باشد و این سبب روشن شدن چراغ هشدار دینام شود.

  • استفاده بیش از حد از لوازم جانبی خودرو

همانطور که می دانید، لوازم جانبی خودرو از تسمه دینام خارج می شوند یعنی نحوه شارژ باتری. پس استفاده بیش از حد از این لوازم جانبی می تواند الکتریسیته زیادی مصرف کند و سبب تخلیه بار باتری شود.

 

اخبار مرتبط :

۲۳ بهمن ۱۴۰۰

اسب بخار و نقش آن در خودرو

اسب بخار اصطلاحی رایج است که به اندازه گیری توان تولید شده توسط موتور اشاره دارد و درهنگام تعیین قدرت اسب بخار از چند استاندارد استفاده می شود.

۰۳ دی ۱۴۰۰

ویژگی ها و تفاوت های زنجیرتایم و تسمه تایم

برای زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ ها از تسمه و یا زنجیری استفاده می کنند که این کار را انجام می دهد.

۰۳ دی ۱۴۰۰

سوئیچ اینرسی چیست؟

قطع کننده پمپ بنزین یا سوئیچ اینرسی، کلیدی است که به صورت محکم بر روی وسیله نقلیه نصب شده است و در صورت ضربه یا لرزش فعال می شود.

پورسعید خلیلی