گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

بزرگترین نماینده رسمی گروه بهمن، سایپا، مدیران خودرو، آرین موتور، فونیکس و نماینده رسمی شرکت سامان‌نگار و طرف قرارداد بیمه آسیا می باشد. همچنین این گروه برای ارائه خدمات با کیفیت و سریع مختص خودروهای وارداتی، مجهزترین مرکز تخصصی را با نام اتوکلینیک پورسعیدخلیلی راه‌اندازی نموده‌است

سیستم مولتی پلکس چیست؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ 169 اطلاعات فنی   

سیستم مولتی پلکس چیست؟

سیستم مولتی پلکس چیست؟

میدونید منظور از سیستم مولتی پلکس خودرو چیست؟

در این مطلب از گروه پورسعید خلیلی به بررسی سیستم مولتی پلکس خودرو می پردازیم.

 

سیستم مولتی پلکس خودرو چیست؟

برای رساندن جریان برق به واحدهای مجزای الکتریکی که در خودروها وجود دارند، نیاز به سیم کشی مخصوصی داریم بنابراین در خودروها رشته های انبوه و طولانی از رشته سیم هایی وجود دارد که باعث افزایش وزن خودرو می شود. همچنین به مرور زمان و با گسترش و به روز شدن خودرو به تعداد این رشته سیم های پیچیده اضافه می شود.با توجه به اینکه سیم کشی خودروها از طریق اتصال سیم های مشخص به بخش های مختلف خودرو انجام می شود، عیب یابی قسمت های مختلف خودروها با مشکل رو به رو می شد از این رو سیستم مولتی پلکس معرفی شد.

در سیستم مولتی پلکس خودرو، دستورات لازم مورد نیاز برای قسمت های مختلف خودروها از راههای مشترکی عبور می کنند اما این دستورات به نحوی کدگذاری شده اند که تنها بخش مورد نظر واکنش نشان دهد.

اساس کار سیستم مولتی پلکس براساس شبکه است که اطلاعات به صورت دیجیتال از طریق یک سیم بین اجزا و سرور شبکه خود که BSI نام دارد رد و بدل می شود.

از مزایای این روش نسبت به روش قبلی این است که از حجم سیم کشی داخل خودرو کم می شود، بنابراین عیب یابی هم ساده تر و سریع تر خواهد بود.

البته باید در نظر داشته باشیم به دلیل استفاده از سیستم شبکه در این روش، در عیب یابی خودرو پیچیدگی هایی وجود دارد که برای رفع مشکلات احتمالی نیاز به افراد با تجربه و متخصص می باشد.

سیم کشی خودرو

 

انواع مختلف سیستم مولتی پلکس

کشورهای مختلف، برای این سیستم حرفه ای استانداردهای خاص خود را به کار می برند که برخی از آن ها عبارتند از:

  1. استاندارد CAN: این استاندارد توسط کشور آلمان و شرکت بوش برای اولین بار معرفی شد که پس از اینکه قابلیت تطبیق با سیستم های خودرو و مجوزهای لازم را گرفت، توسط شرکت بنز مورد استفاده قرار گرفت. این استاندارد در حال حاضر برای خودروهایی مثل بنز، BMW، فیات و ولوو به کار می رود.
  2. استاندارد VAN: این استاندارد در محصولاتی مثل رنو و پژو مورد استفاده قرار می گیرد و ساخت کشور فرانسه می باشد.
  3. استاندارد J1850: ساخت آمریکا که برای خودروهایی مثل کرایسلر، فورد و جی ام استفاده می شود.
  4. استاندارد proprietary: کشور ژاپن این استاندارد را تولید کرد و در حال حاضر برای خودروهای این کشور استفاده می شود.
  5. استاندارد Absus: که کشور آلمان تولیدکننده آن بود، برای خودروهای گروه فولکس واگن مورد استفاده قرار گرفته است.

از بین استانداردهای نام برده شده، سریع ترین استاندارد مربوط به CAN  می باشد. استاندارد CAN در حال حاضر برای بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار گرفته است و انتقال اطلاعات در آن تا یک مگابیت بر ثانیه هم می رسد.

پورسعید خلیلی