گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

بزرگترین نماینده رسمی گروه بهمن، سایپا، مدیران خودرو، آرین موتور، فونیکس و نماینده رسمی شرکت سامان‌نگار و طرف قرارداد بیمه آسیا می باشد. همچنین این گروه برای ارائه خدمات با کیفیت و سریع مختص خودروهای وارداتی، مجهزترین مرکز تخصصی را با نام اتوکلینیک پورسعیدخلیلی راه‌اندازی نموده‌است

نحوه اخذ گواهینامه بین المللی موتور

۱۳ اسفند ۱۴۰۰ 2028 تکنیک و ترفند   

نحوه اخذ گواهینامه بین المللی موتور

در این مقاله از مجموعه پورسعیدخلیلی با روند دریافت گواهینامه بین المللی موتور آشنا خواهید شد.

در سال های اخیر با توجه به شرایط سخت کاری و تحصیلی ایران، هموطنان بسیاری اقدام به مهاجرت های موقت یا دائم به بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی آسیایی و ... کرده اند. با توجه قابلیت دریافت ویزای تحصیلی، گردشگری و کاری بسیاری از کشورها، امکان استفاده از امکانات مختلفی برای اقامت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت فراهم شده است.

 

باتوجه به در آمد خوب هموطنان خارج از کشور نسبت به ایران، اجاره و خرید موتورسیکلت بسیار رایج می باشد و با هزینه ای پایین می توان موتورسیکلت تهیه کرد.

موضوع مهمی که وجود دارد، مربوط به تهیه گواهینامه رانندگی این وسیله نقلیه می باشد زیرا گواهینامه های ملی ایران تنها در داخل کشور معتبر است و جهت رانندگی با وسایل نقلیه موتوری در خارج از کشور، نیاز به تهیه گواهینامه بین المللی موتور می باشد.

دریافت این گواهی‌نامه‌ها جهت مجازبودن رانندگی در کشورهای خارجی نیازمند ارائه مدارک و رعایت ضوابط خاصی است که تهیه آنها می‌تواند پیش از سفر به کشور مقصد زمان‌بر و چالش‌ برانگیز باشد.

در این مقاله، مجموعه پورسعیدخلیلی قصد دارد توضیحاتی درباره گواهینامه بین المللی موتور و نحوه اخذ آن ارائه کند.

 

همه چیز درباره گواهینامه بین المللی 


در هر کشوری، پلیس راخنمایی و رانندگی وظیفه مدیریت حمل و نقل و ترافیک را برعهده دارد. به عنوان مثال در ایران، رانندگی بدون گواهینامه داخلی یا بین المللی جرم محسوب می شود و در صورت تخلف منجر به جریمه نقدی، زندان و یا حتی دیپورت فرد از کشور خواهد شد.

 گواهینامه بین المللی موتور به دلیل استفاده در بسیاری از کشورها بسیار رایج می باشد و می‌تواند جلوی بروز انواع این اتفاقات را بگیرد و فرد مقیم در یک کشور خارجی به راحتی بتواند با وسیله نقلیه مورد علاقه‌اش رانندگی کند.

انواع گواهینامه بین المللی موتور و خودرو دارای یک و سه سال اعتبار بوده و می‌توان با اخذ آن به کشورهای مختلفی سفر کرد. اگرچه مقررات و علائم رانندگی امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا یکسان هستند، اما همه دارندگان گواهینامه‌های بین‌المللی باید تابع مقررات رانندگی خاص کشوری باشند که در خیابان‌ها و بزرگراه‌های آن با داشتن این گواهینامه‌ها رانندگی می‌کنند. همچنین، به همراه داشتن اصل گواهینامه ملی به همراه گواهینامه بین المللی موتور یا خودرو صادرشده در کشور مبدا برای رانندگی در بعضی از کشورهای مقصد الزامی است که از جمله آنها می‌توان به ایالات متحده، کانادا، استرالیا، اتحادیه اروپا و دبی اشاره کرد.

با توجه به سهولت راندن موتورسیکلت در بسیاری از شهرهای شلوغ دنیا و عبور راحت‌تر از ترافیک‌های شهری، خرید و اجاره موتورسیکلت بسیار شایع و رایج می باشد.بنابراین دریافت گواهینامه بین المللی موتورسیکلت برای موتورسواران واجب و ضروری می باشد.

دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی موتورسیکلت مشروط به ارائه مدارک خاصی است که در ادامهبه بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

نحوه دریافت گواهی نامه بین المللی موتورسیکلت


درخواست گواهینامه بین المللی موتورسیکلت نیازمند ارائه مدارک مشخصی است که در ادامه به بررسی این مدارک می پردازیم:

 

1- گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران؛ به دلیل اینکه گواهینامه بین المللی موتور تنها به صورت یک ساله صادر می‌شود، لازم است تا گواهینامه ملی معتبر ارائه‌شده جهت دریافت این گواهی بین‌المللی دارای یک ماه و یک روز اعتبار تا پایان مدت اعتبار آن باشد. جهت دریافت گواهینامه بین‌المللی خودرو، می‌توان از بین گواهی یک ساله و سه ساله انتخاب کرد که جهت دریافت گواهی یک ساله باید گواهینامه ملی فرد دارای اعتباری حداقل برابر با یک ماه و یک روز بوده و جهت اخذ گواهینامه سه ساله باید حداقل سه سال از مدت اعتبار گواهینامه رانندگی ملی او مانده باشد.

2- یک قطعه عکس تمام‌رخ 3*4 برای کلیه افراد

3- ارائه گواهینامه بین المللی موتور قبلی در صورت موجود بودن

4- ارائه صفحه اول گذرنامه

5- تکمیل فرم درخواست گواهینامه بین المللی موتور به هر دو زبان فارسی و لاتین که تاریخ‌های لاتین می‌بایست به میلادی وارد شوند.

6- واریز مبلغ مورد نیاز توسط درخواست‌کننده جهت صدور یکی از انواع گواهینامه بین المللی موتور یک ساله و گواهی بین المللی موتور و ماشین یک ساله

لازم به ذکر است که گواهینامه بین‌المللی سه ساله رانندگی خودرو در کشورهای زیادی نامعتبر است که عبارت اند از: استرالیا، کانادا، ایالات متحده آمریکا، قبرس، عربستان سعودی، مصر، چین، هند، عراق، ایرلند، ژاپن، اردن، لبنان، نیوزیلند و سوریه. همچنین متقاضیانی که قصد ورود به کشور جمهوری آذربایجان دارند جهت دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی خودرو باید درخواست گواهینامه سه ساله ثبت کنند.

بدیهی است نقص مدارک و یا عدم رعایت یکی از بندهای فوق می‌تواند منجر به صادرنشدن گواهینامه بین‌المللی بشود. بنابراین لازم است مراحل ثبت درخواست با دقت و به درستی پر شده و کلیه آدرس‌ها و اطلاعات شخصی چند بار بازبینی شوند.

جهت ثبت نام برای دریافت گواهینامه بین المللی موتورسیکلت باید به سایت taci.ir مراجعه کرد. سپس گزینهدرخواست گواهینامه رانندگی بین المللی را انتخاب کرده و در ادامه مراحل طبق موارد راهنمایی‌شده عمل کرد. لازم به ذکر است که گواهینامه بین‌المللی برای کشور امارات تنها برای خودروهای اجراه‌ای معتبر است. همچنین گواهینامه بین‌المللی رانندگی در کشور کانادا به استثنای استان‌های شمال غربی این کشور معتبر است.

دریافت این گواهینامه از روشهای دیگر نیز امکان پذیر می باشد که مرجع حضوری صدور گواهینامه های رانندگی بین المللی، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران است که می‌توان با جست‌وجوی آدرس این نهاد در هر شهری از کشور به آن مراجعه نمود و برای دریافت این گواهی درخواست داد. همچنین می‌توان با مراجعه به ادارات پست سراسر کشور نسبت به درخواست صدور گواهینامه بین‌المللی و ارسال مدارک مورد نیاز از طریق پست به کانون جهانگردی و اتوموبیل‌رانی اقدام کرد.

از نکات دارای اهمیتبرای دریافت این گواهی‌نامه در هنگام ثبت نام اینترنتی، لزوم حضور درخواست‌کننده در داخل کشور (با IP ایران) است. ثبت درخواست اینترنتی فقط برای گواهینامه یک ساله مقدور است و همچنین باید از اعتبار گواهینامه ملی فرد درخواست‌کننده حداقل یک ماه و ده روز باقی مانده باشد.

گواهینامه یا مجوز رانندگی بین‌المللی قابل تمدید نیست. به این معنی که رانندگان دارای گواهینامه بین‌المللی باید پس از اتمام اعتبار گواهینامه خود نسبت به صدور گواهینامه جدید درخواست دهند. هزینه صدور گواهینامه بین المللی موتور یک ساله 75000 تومان و هزینه صدور گواهینامه بین المللی هم‌زمان موتور و ماشین 90000 تومان است. همچنین هزینه صدور گواهینامه سه‌ ساله نیز 240000 تومان است که همان طور که اشاره شد تنها برای رانندگی خودرو صادر شده و در بسیاری از کشورها نیز قابل استفاده نیست.

در صورتی که در هنگام ثبت درخواست گواهینامه بین‌المللی گذرنامه در دسترس است، اطلاعات واردشده در فرم‌های درخواست گواهی‌نامه باید عینا مطابق با موارد درج‌شده در گذرنامه باشند. همچنین تصویر کارت ملی نیز در کنار عکس پرسنلی باید بارگذاری شود یا به ماموران پست تحویل داده شود. برای دریافت گواهینامه بین المللی موتور یا خودرو پس از ثبت درخواست اینترنتی باید کد پستی و نشانی خود را به درستی وارد کنید تا پس از صدور به آن فرستاده شود. همچنین، جهت ثبت درخواست اینترنتی، نحوه پرداخت وجه به صورت درگاه بانگی برخط اینترنتی بوده و مانند کلیه خریدهای اینترنتی پس از تکمیل فرم‌ها به این صفحه هدایت می‌شوید. همچنین هزینه پستی بر روی هر یک از مبالغی که طبق انتخاب نوع گواهینامه شما در فاکتور پرداخت نهایی درج شده باشد، به آن اضافه خواهد شد که البته مبلغ ناچیزی است.

پورسعید خلیلی