گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

بزرگترین نماینده رسمی گروه بهمن، سایپا، مدیران خودرو، آرین موتور، فونیکس و نماینده رسمی شرکت سامان‌نگار و طرف قرارداد بیمه آسیا می باشد. همچنین این گروه برای ارائه خدمات با کیفیت و سریع مختص خودروهای وارداتی، مجهزترین مرکز تخصصی را با نام اتوکلینیک پورسعیدخلیلی راه‌اندازی نموده‌است

شرایط برای واردات خودرو چگونه است؟

۱۳ تیر ۱۴۰۱ 117 اخبار خودرو   

شرایط برای واردات خودرو چگونه است؟

شرایط وزارت صمت برای واردات خودرو چگونه است؟ آیا می توان منتظر واردات خودرو ماند؟

طبق گزارشی که از اقتصاد آنلاین منتشر شد، قرار بود در جلسه هیات دولت وضعیت آیین نامه واردات مشخص شود و ابهاماتی که هفته گذشته وزیر صمت درمورد آنها صحبت کرده بود، برطرف شود اما هنوز خبری از مشخص شدن آئین نامه نهایی واردات خودرو نیست.

از زمانی که واردات خودرو با دستور آقای قالیباف و وزیر صمت آزاد اعلام شد، حدودا یک ماهی می گذرد ولی هنوز آئین نامه نهایی واردات که قرار بود تا پایان خرداد ماه ابلاغ شود، ارائه نشده است.

مباحثی که وزیر صمت و معاونان آن در خصوص واردات خودروهای اقتصادی و ده هزار دلاری توسط خودروسازان مطرح کردند، سبب نگرانی بیشتر فعالان  افرادی شد که در این حوزه در خصوص توزیع بیشتر رانت در کشور فعالیت می کردند. همچنین طبق صحبت های رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مشخص نبودن منابع ارزی واردات خودرو، نقاط مبهم دیگری بر آئین نامه واردات خودرو اضافه کرد.

هرچند که جناب آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت بیان کرده بود که طبق قانون قرار است از محل صادرات قطعات یدکی و خودرو این ارز تامین شود اما پرسش مهم این است که حجم صادرات کشور در این حوزه چقدر است و اینکه آیا توان صادرات لوازم یدکی و خودروی کشور جوابگوی ارز مورد نیاز برای واردات خودرو است ؟

اقتصاد آنلاین در گفت و گو با دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان به بررسی این موضوع پرداخت. وی در ابتدا با اشاره به اینکه این موضوع همان قانون قبلی است که بسیاری از کارشناسان به دلیل انحصاری که این موضوع در زمینه واردات ایجاد می کند با آن مخالف هستند، گفت: انحصار قانونی که در عرضه خودرو داریم را می خواهند در واردات خودرو نیز اعمال کنند که موجب ایجاد فساد می شود.

به گفته او، ایده می تواند به گونه ای باشد که واردات برای همگان آزاد باشد و شخص و شرکتی که صادرات دارد بتواند با تعرفه پایین تر واردات انجام دهند.

به عقیده دبیر انجمن واردکنندگان، نگاه های انحصار گرایانه و بهانه‌های تامین ارز فقط تلاش برای ادامه انحصار برای انحصار طلبان است و منابع ارزی واردات می تواند با ارزهای اعلامی مردمی که تمایل دارند واردات انجام دهند باشد و اینگونه انحصار در این حوزه ایجاد نمی شود.

در آخر دادفر اعلام کرد که با مخالفت ها و سنگ اندازی برخی بعید به نظر می رسد آئین نامه واردات به این زودی ها تصویب و ابلاغ شود با همین فرمان اگر نگوییم هرگز واردات انجام نمی شود حداقل به این زودی ها نخواهد بود.

حالا باید دید با همه این اظهارات ضد و نقیض واردات خودرو پس از چند سال وقفه چگونه صورت می گیرد و می تواند تاثیر مورد تصور را در بازار خودروی کشور ایجاد کند یا خیر.

اخبار مرتبط :

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

معاملات خودرو در بورس کالا کلید خورد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: باید از فضای قانونی و شفاف بورس کالا با عرضه ی خودرو استفاده کرد.

۲۶ فروردین ۱۴۰۱

آیا خودروهای دوگانه سوز گران تر می شود؟

افزایش قیمت خودروهای دوگانه سوز

پورسعید خلیلی