گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

گروه نمایندگی های پورسعید خلیلی

بزرگترین نماینده رسمی گروه بهمن، سایپا، مدیران خودرو، آرین موتور، فونیکس و نماینده رسمی شرکت سامان‌نگار و طرف قرارداد بیمه آسیا می باشد. همچنین این گروه برای ارائه خدمات با کیفیت و سریع مختص خودروهای وارداتی، مجهزترین مرکز تخصصی را با نام اتوکلینیک پورسعیدخلیلی راه‌اندازی نموده‌است

ویژگی ها و تفاوت های زنجیرتایم و تسمه تایم

۰۳ دی ۱۴۰۰ 712 اطلاعات فنی   

ویژگی ها و تفاوت های زنجیرتایم و تسمه تایم

برای زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ ها از تسمه و یا زنجیری استفاده می کنند که این کار را انجام می دهد.

تسمه و یا زنجیر به کاررفته در موتور خودروها با اتصال میل لنگ به میل بادامک ها موجب می شود سوپاپ ها با توجه به موقعیت میل لنگ باز و بسته شوند. باز و بسته شدن سوپاپ ها متناسب با موقعیت میل لنگ باعث می شود هنگام مکش، سوپاپ های ورودی (Intake) و در زمان تخلیه، سوپاپ های تخلیه (Exhaust) باز شوند. به این ترتیب، سوپاپ ها در زمان مناسب باز و بسته می شوند تا عمل مکش، تراکم و تخلیه به خوبی و دقیق انجام شود. در برخی از موتورها برای زنجیر تایم سنسوری قرار می گیرد تا با استفاده از اطلاعات آن، زمان دقیق جرقه زنی توسط  تخمین زده شود و توسط شمع انجام شود.

 

زنجیرتایم یا تسمه تایم؟


به طور دقیق نمی توان گفت زنجیرتایم بهتر است یا تسمه تایم زیرا هنوز بسیاری از خودروسازها از زنجیر و بسیاری دیگر از تسمه استفاده می کنند اما به طورکلی از زنجیرتایم بیش تر در خودروهای لوکس و از تسمه تایم در خودروهای اقتصادی استفاده می شود.زیرا هزینه تولید موتورهای تسمه ای بسیار ارزان تر از زنجیری است و این اختلاف قیمت سبب ارزان تر شدن خودروهای با موتورهای تسمه ای می شود.

 

 

تفاوت تسمه تایم و زنجیرتایم


زنجیر تایم و تسمه تایم دو تفاوت عمده و اصلی دارند که یکی از آن ها جنس و دیگری دوام است. زنجیر تایم از فلز ساخته می شود و تسمه از پلاستیک مقاوم، همین تفاوت موجب می شود زنجیر از تسمه سخت تر شود و دوام بیش تری داشته باشد. دوام زنجیر بسیار طولانی است و ممکن است شما در طول عمر خودرو نیازی به تعویض آن نداشته باشید، اما تسمه تایم باید در یک کارکرد مشخص، که در هر خودرو متفاوت است، تعویض شد تا از بروز مشکل و پاره شدن آن جلوگیری به عمل آید.

 

تفاوت دیگر بین تسمه و زنجیر در سروصدای آن هاست؛ زنجیر به دلیل این که تماس فلز با فلز را ایجاد می کند پر سروصدا تر از تسمه است، تسمه از پلاستیک ساخته شده و به همین دلیل، صدای خاصی از تماس پلاستیک با فلز تولید نمی شود.

تفاوت بعدی بین تسمه و زنجیر در محل قرارگیری آن هاست. عملکرد زنجیر تایم به علت تماس فلز با فلز نیاز به روانکاری دارد و به همین دلیل، زنجیر درون محفظه ای فلزی قرار می گیرد که جریان روغن آن جا وجود دارد و دسترسی به آن بسیار مشکل است، اما عملکرد تسمه نیازی به روانکاری ندارد و به همین دلیل در قسمت بیرونی موتور نصب می شود و برای محافظت از آن از یک قاب پلاستیکی استفاده می شود و برای رسیدن به آن نیاز نیست تا قطعات زیادی باز شوند، زیرا از سوی دیگر، تسمه ها باید دوره ای تعویض شوند و به همین دلیل باید به راحتی قابل تعویض باشند.

 

 

نشانه های خرابی تسمه تایم یا زنجیرتایم


برای تعیین میزان سلامت تسمه تایم بهترین و مطمئن ترین راه باز کردن قاب پلاستیکی و دیدن میزان فرسودگی تسمه است، زیرا عملکرد تسمه تایم به علت تماس پلاستیک با فلز بدون سروصدا صورت می گیرد و نمی توان از روی صدا فرسودگی را تشخیص داد. به همین دلیل، پاره شدن تسمه تایم نیز ناگهانی و بدون هیچ پیش زمینه ای صورت می گیرد. با دیدن تسمه و متوجه شدن میزان ترک خوردگی های ریز و نمایان شدن الیاف سازنده آن می توان میزان عمر تسمه و همچنین مقدار عمر باقی مانده آن را تخمین زد.

اما در صورت خرابی و کشیدگی زنجیر تایم، صدایی اضافه از موتور شنیده می شود که نشان دهنده عملکرد نامناسب زنجیر تایم است. در صورت به گوش رسیدن این صدا بهتر است به مکانیک متخصص مراجعه کنید تا دقیقاً منشاء صدا را مشخص کند.

 

اخبار مرتبط :

۰۳ دی ۱۴۰۰

درسال آینده چری اومودا 5توسط مدیران خودرو ارائه می شود.

احتمالاً در اواخر سال آتی، شاهد عرضه محصول جدید چری با برند فونیکس و نام اومودا 5 به بازار ایران خواهیم بود.

۰۳ دی ۱۴۰۰

ویژگی ها و تفاوت های زنجیرتایم و تسمه تایم

برای زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ ها از تسمه و یا زنجیری استفاده می کنند که این کار را انجام می دهد.

۰۳ دی ۱۴۰۰

سوئیچ اینرسی چیست؟

قطع کننده پمپ بنزین یا سوئیچ اینرسی، کلیدی است که به صورت محکم بر روی وسیله نقلیه نصب شده است و در صورت ضربه یا لرزش فعال می شود.

پورسعید خلیلی